Na het lezen van het trieste nieuws van het overlijden van Antoine Demoitié na zijn aanrijding met een motard gisteren, is mijn enthousiasme over de fantastische koers plots naar het achterplan gevallen. De motard kon de jonge renner niet meer ontwijken nadat hij vlak ervoor was gevallen. In tegenstelling tot vorige ongelukken met motards en wagens lijkt de motard hier geen enkele schuld te treffen. We leven mee met de naasten van Antoine, alsook met de motard. We leven mee met de naasten van Antoine. Sep Vanmarcke verwoorde het deze nacht al zeer mooi. Hij was dolenthousiast na zijn zeer hoopgevende prestatie, maar hij twitterde dat een tweede plaats plots helemaal niet meer belangrijk was bij zo’n vreselijk nieuws.
Toch maar proberen over de koers te berichten, want die was wel degelijk van wereldniveau. De koers brak zeer vroeg open dankzij de passage door de Moeren. Zoals zo vaak waait het daar heel hard door de open vlaktes en scheurt het peloton er al vroeg open. Sep had zich na de eerste schermutselingen al wat laten uitzakken toen het alsnog brak. Het vergde een inspanning op zijn Cancellara’s om nog weer in de kop van het peloton te geraken. Er waren twijfels over zijn conditie na zijn verkoudheid en vooral de antibiotica kuur die er op volgde. Om eerlijk te zijn geloofde ik niet dat hij al in staat zou zijn om van zo’n inspanning voldoende te recupereren om nog mee te doen voor de overwinning. Het tegendeel was waar. Terug in het eerste peleton maakte hij zelfs meteen verder koers. Zeer vaak met zijn neus in de wind. Toen Sagan zijn demarrage plaatste op de verschrikkelijke Kemmel ging Cancellara vlot mee. Sep zat wat verderop samen met Van Avermaet, Stybar en Rowe. Hij kon als enige nog het kloofje overbruggen. Greg had een uitvlucht na zijn griepje. Stybar echter mist zoals al vaker dit seizoen net dat tikkeltje punch om met de besten mee te kunnen. In de achtervolging namen de mannen van Etixx zonder twijfelen weer hun verantwoordelijkheid op. Klasse. Ze hebben dit jaar een zeer sterke ploeg in de breedte, maar missen een kopman in topconditie. Boonen laat hoopgevende signalen zien, maar moet passen van zodra het bergop gaat. Hij zet zoals verwacht alles op Roubaix. Stybar is degelijk maar komt tekort om absolute kopman te zijn. Terpstra, Martin en Vandenbergh zijn hardrijders, maar hebben het moeilijk om af te werken. Lampaert en Vermote zijn ook van die categorie en worden duidelijk gemist om het vuile werk te helpen opknappen. Gaviria is een klasbak maar betaalt nog leergeld. Met vier Quick-steppers konden ze de kloof niet dicht rijden op de drie toppers vooraan. De sterksten zaten dus duidelijk vooraan. Fabian schuwde duidelijk het werk niet. Hij nam de langste beurten voor zijn rekening, vooral op de stukken vals plat. Het is uiteraard zijn sterke punt, maar ik kon mij niet van de indruk ontdoen dat hij eerder die laatste percentjes conditie nog wou bijschaven dan dat hij echt voor de overwinning ging. In de sprint ging Kuznetsov eerst aan maar werd vlot geremonteerd door de wereldkampioen. Dik verdiende overwinning dus voor Peter Sagan, die net als vrijdag de beslissende demarrage plaatste. Eerste overwinning trouwens in zijn regenboogtrui en hij heeft ze allerminst gestolen. Wat een fantastisch uithangbord voor onze sport. Bij de achtervolgers vloerde Démare nog Gaviria en de wisselvallige Roelandts.
Andy Moerman, al jaren trouwe Megavelo speler, behaalde een mooie dagoverwinning. Daisy Prieels en trouwe sponsor Karel Vanovervelt mochten mee op het podium.
In de stand springt Andy naar de derde plaats. Steven Maes kampeert op de tweede plaats, ondanks het ontbreken van Cancellara in de ploeg. Het is Cobe Lapierre die voor het eerst de leiding neemt. Zijn broer volgt trouwens op plaats 5. Straffe prestatie van de Lapierrekes en het ziet er niet naar uit dat ze snel zullen weggeblazen worden vooraan.
Deze week is er de KBC 3-daagse, maar die telt niet mee voor Megavelo, dus is het stilte voor de storm van zondag. De officieuze Vlaamse feestdag. De hoogmis van de religie die wielrennen is. De Ronde van Vlaanderen! Hoog tijd om Paas- of Pinkstermaandag te verplaatsen en de Rondemaandag in te voeren.
Beste organisators van Megavelo !!
Jullie spel is super… het brengt ons nog dichter bij het wielergebeuren…
door jullie prachtige formule wordt je als het ware naar de koers gezogen…
en besef je al snel dat een simpel detail of koersgebeuren beslissend kan zijn over winst en verlies…zelf had ik ooit een voetbalspel op internet met meer dan 15000 deelnemers van over gans de wereld…maar ik moest er al mijn vrije tijd instoppen en op de lange duur werd het onhoudbaar, dus ik besef dat jullie er steeds …dag na dag mee bezig moeten zijn…mocht ik toch een suggestie mogen doen om het spel nog te verbeteren dan zou ik een drietal transfers invoeren om uitgeschakelde of zieke renners te vervangen … bv bij mijn ploeg Degenkolb nog kunnen wisselen…
Bedankt voor het toffe spel en succes toegewenst !!
Herman De Grande
Dat Degenkolb niet ging rijden dit voorjaar, was vrij duidelijk nog voor de deadline van het indienen van de ploegen. Je ploeg was dus niet up to date of je hebt gegokt en verloren.
Mijns inziens maken transfers het nodeloos gecompliceerd, ook naar wat betreft spelregels. Pech, ziekte en uitvallers horen bij de koers en dus ook bij Megavelo.
Misschien was het naar aanleiding van het overlijden van Demoitié, maar er werd mijns inziens veel te weinig vermeld wat een prachtkoers we gisteren wel gezien hebben.
Net als vorig jaar is Gent-Wevelgem op weg om misschien wel DE mooiste koers van het jaar te worden.
Iedereen heeft nu de mond vol over de strade Bianche of Milaan Sanremo, maar die koersen worden pas interessant bij het ingaan van de laatste 20km.
Bij Gent-Wevelgem ben ik ingepikt op 100km van de meet en het heeft geen seconde verveeld. Werkelijk alles zat in deze koers in een decor die wat mij betreft mooier is dan de Vlaamse Ardennen, waar al die andere Vlaamse koersen gereden worden.
Het tactische spel tegen de wind – of hoe je de Benen van Maes voelde toen hij dat kleine gat niet dicht kreeg na de plaspauze van Boonen- en de apotheose op de Kemmel waar alle klasbakken na 200km koers het man tegen man uitvechten.
Wat kan je nog meer verwachten van een koers?
Voor mij wordt het niet beter dan dit:)
Mooi verwoord en grotendeels gelijk. De Omloop en de E3 zijn ook vrij vroeg gestart, maar idd niet zó vroeg. De Ronde valt op dat vlak vrij hard tegen de voorbije jaren.
Wat Maes betreft vond ik vooral zijn reactie veelzeggend. Die ontgoocheling en zelfs woede dat hij zijn kopman niet kon terug brengen. Koers is ook emotie.